Het HCL biedt momenteel diensten op het gebied van inspectie en/of advies aan verschillende decentrale overheidsorganisaties. Deze overheidsorganisaties zijn ofwel partner in de Gemeenschappelijke Regeling, ofwel hebben een dienstverleningsovereenkomst met ons afgesloten. Andere overheidsorganisaties in Limburg die hier niet toe behoren zijn welkom om bij het HCL advies in te winnen.
Advies
Veel decentrale overheidsorganisaties (zorgdragers) werken momenteel in een hybride informatiehuishouding, waarbij zowel digitale als papieren documenten worden gebruikt in de werkprocessen. Bij de overgang naar volledig digitaal werken en archiveren is het van belang dat aandacht wordt besteed aan de digitale archiveringsaspecten die hiermee gemoeid zijn. De ervaringen leren dat dit het beste in een vroegtijdig stadium, liefst bij de (her)inrichting van processen, dient plaats te vinden.
De adviseurs en inspecteurs van het HCL kunnen decentrale overheidsorganisaties informeren en ondersteunen. Bijvoorbeeld bij vervangingsvraagstukken en het realiseren van een goede informatiebeheeromgeving waarbij aansluiting op een e-depot voor de langdurige en duurzame bewaring van born-digital archief het uitgangspunt is.
Ter ondersteuning van decentrale overheidsorganisaties stellen we bij het HCL geregeld handleidingen, leidraden en formats op.
Inspectie
De archiefinspecteurs van het HCL zien er op toe dat informatie en gegevens van aangesloten overheidsinstanties zo goed mogelijk worden beheerd. Daarbij wordt zowel de actuele informatie waarde als de toekomstige historische waarde gewogen. Om die informatiehuishouding te optimaliseren rapporteren zij aan beleidsmedewerkers en bestuurders.
Contact
Voor meer informatie over de diverse advies- en inspectiemogelijkheden kunt u contact opnemen met het HCL:
Voor vragen met betrekking tot het e-depot:
Voor vragen met betrekking tot Toezicht & Advies:
Speciaal voor zorgdragers en andere zakelijke partners brengt het HCL een keer per kwartaal de Nieuwsbrief van de afdeling Toezicht & Advies uit.